
Jak co roku, 14 marca, w naszej szkole odbyło się matematyczne święto – Dzień Liczby π. Tym razem wydarzenie miało innowacyjny i wieloformatowy charakter, co sprawiło, że wszyscy uczestnicy mogli doświadczyć matematyki w ciekawy i angażujący sposób.
Na początku pani Anna Maliszewska, nauczyciel konsultant z CRE WŁ w Piotrkowie Trybunalskim oraz nauczycielka matematyki w ZSP nr 1, przeprowadziła seminarium dla zainteresowanych nauczycieli pt. „Imieniny Ludolfiny – czyli jak obchodzić Dzień Liczby π?”. Wspólnie z panią Anną Rajkowską, również nauczycielką matematyki w naszej szkole, zaprezentowała praktyczne sposoby na uświadomienie uczniom znaczenia liczby π oraz metod jej wyznaczania i zastosowania.
W drugiej części spotkania do wydarzenia dołączyli uczniowie z klasy 3tb2. Wszyscy zgromadzeni wysłuchali recytacji wiersza Wisławy Szymborskiej pt. „Wielka Liczba” oraz pi-ematów: „Kuć i orać” Kazimierza Cwojdzińskiego i „Inwokacji do Mnemozyny” Witolda Rybczyńskiego. Następnie uczestnicy poznali wiele ciekawostek o liczbie π, m.in. to, że:
- jest ona jedną z najpopularniejszych stałych matematycznych,
- jej dokładnej wartości nie jest w stanie zapamiętać nawet komputer z ogromną pamięcią,
- jest liczbą niewymierną, co oznacza, że jej rozwinięcie dziesiętne jest nieskończone i nieokresowe,
- jej nazwa pochodzi od greckiego słowa „perimetron” (obwód) lub „peryferia” (obrzeże).
Uczniowie zapoznali się również z rankingiem osób, które potrafią recytować jak najwięcej cyfr rozwinięcia dziesiętnego liczby π, a także sami spróbowali zapamiętać przynajmniej 10 cyfr po przecinku! Po teorii przyszła pora na praktykę. Uczniowie i nauczyciele, podzieleni na czteroosobowe zespoły, samodzielnie wyznaczali wartość liczby π. Nad poprawnością wyników czuwało jury, w skład którego weszli uczniowie klasy 4tb2: Filip Świtała, Igor Gałkowski, Kamil Więcławski i Kacper Kozub. Grupa, która uzyskała wynik najbardziej zbliżony do 3,14, otrzymała nagrodę-niespodziankę.
Nie zabrakło również elementów zabawy – uczestnicy utworzyli „kolorowego węża”, który symbolizował rozwinięcie liczby π. Wzięli w nim udział nie tylko uczniowie, ale również Dyrekcja Szkoły oraz nauczyciele i pracownicy.
Na zakończenie na wszystkich czekał słodki, tematyczny poczęstunek – ciasta, ciasteczka i babeczki, oczywiście w kształcie koła! Przygotowali go uczniowie z klasy 5tb2: Adam Ogórowski, Szymon Stańczyk, Bartosz Rygielski, Kacper Radziecki i Dawid Cichosz.
Ten piątkowy dzień był pełen matematycznych inspiracji, śmiechu i dobrej zabawy. Pokazał, że szkoła może być miejscem, gdzie nauka łączy się z radością i kreatywnością!
W drugiej części spotkania do wydarzenia dołączyli uczniowie z klasy 3tb2. Wszyscy zgromadzeni wysłuchali recytacji wiersza Wisławy Szymborskiej pt. „Wielka Liczba” oraz pi-ematów: „Kuć i orać” Kazimierza Cwojdzińskiego i „Inwokacji do Mnemozyny” Witolda Rybczyńskiego. Następnie uczestnicy poznali wiele ciekawostek o liczbie π, m.in. to, że:
- jest ona jedną z najpopularniejszych stałych matematycznych,
- jej dokładnej wartości nie jest w stanie zapamiętać nawet komputer z ogromną pamięcią,
- jest liczbą niewymierną, co oznacza, że jej rozwinięcie dziesiętne jest nieskończone i nieokresowe,
- jej nazwa pochodzi od greckiego słowa „perimetron” (obwód) lub „peryferia” (obrzeże).
Uczniowie zapoznali się również z rankingiem osób, które potrafią recytować jak najwięcej cyfr rozwinięcia dziesiętnego liczby π, a także sami spróbowali zapamiętać przynajmniej 10 cyfr po przecinku! Po teorii przyszła pora na praktykę. Uczniowie i nauczyciele, podzieleni na czteroosobowe zespoły, samodzielnie wyznaczali wartość liczby π. Nad poprawnością wyników czuwało jury, w skład którego weszli uczniowie klasy 4tb2: Filip Świtała, Igor Gałkowski, Kamil Więcławski i Kacper Kozub. Grupa, która uzyskała wynik najbardziej zbliżony do 3,14, otrzymała nagrodę-niespodziankę.
Nie zabrakło również elementów zabawy – uczestnicy utworzyli „kolorowego węża”, który symbolizował rozwinięcie liczby π. Wzięli w nim udział nie tylko uczniowie, ale również Dyrekcja Szkoły oraz nauczyciele i pracownicy.
Na zakończenie na wszystkich czekał słodki, tematyczny poczęstunek – ciasta, ciasteczka i babeczki, oczywiście w kształcie koła! Przygotowali go uczniowie z klasy 5tb2: Adam Ogórowski, Szymon Stańczyk, Bartosz Rygielski, Kacper Radziecki i Dawid Cichosz.
Ten piątkowy dzień był pełen matematycznych inspiracji, śmiechu i dobrej zabawy. Pokazał, że szkoła może być miejscem, gdzie nauka łączy się z radością i kreatywnością!