Projekt edukacyjny pt. Jesteśmy ekologiczni ale też matematyczni!
Projekt edukacyjny
pt.: „Jesteśmy ekologiczni ale też matematyczni!”
zorganizowany
w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1
w Piotrkowie Trybunalskim
w roku szkolnym 2020/2021.
pt.: „Jesteśmy ekologiczni ale też matematyczni!”
zorganizowany
w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1
w Piotrkowie Trybunalskim
w roku szkolnym 2020/2021.
Projekt składa się z:
- Konkursu ekologiczno – matematycznego na prezentację multimedialną
- Testu wiedzy ekologiczno – matematycznego
- Zadania na zorganizowanie wycieczki edukacyjnej do Arboretum w Rogowie.
- Prelekcji dotyczącej ekologii w obliczu pandemii.
Autor i organizator projektu: mgr Anna Maliszewska – nauczycielka matematyki w ZSP nr 1 w Piotrkowie Trybunalskim
Uczestnicy projektu: uczniowie ZSP nr 1 w Piotrkowie Trybunalskim.
Czas trwania projektu: X 2020 r. – IV 2021 r.
Miejsce realizacji:
- ZSP nr 1 w Piotrkowie Trybunalskim.
- Arboretum w Rogowie.
W ostatnich latach dużo mówi się o potrzebie ochrony środowiska naturalnego, dlatego organizowane są liczne przedsięwzięcia przez instytucje lokalne, samorządowe lub wyższego szczebla w tym zakresie.
Bo Ziemia, na której żyjemy:
- jest jedyna,
- jest niepowtarzalna,
- jest ewenementem w otaczającym nas wszechświecie.
I dlatego trzeba o nią dbać.
W ostatnich latach dużo mówi się też o potrzebie kształcenia zindywidualizowanego.
Ale indywidualizacja w nauczaniu matematyki ma miejsce głównie w dwóch typach lekcji: wprowadzającej i utrwalającej, a celem pracy zindywidualizowanej jest zachęcenie wszystkich uczniów do wysiłku intelektualnego w procesie rozwiązywania problemów. Indywidualizacje możemy stosować np. w zróżnicowanym zadawaniu pracy domowej czy podczas udziału w projektach opartych na zainteresowaniach uczniów.
Dlatego wychodząc naprzeciw tym dwóm zagadnieniom napisałam ten projekt, który łączy ekologię z matematyką i matematykę z ekologią oraz umożliwia uczniom pokazanie jakie mają zainteresowania, jakie mają pomysły, żeby zadbać o Ziemię, jak interpretują dane statystyczne dotyczące ekologii i jak je interpretować, aby polepszyć wyniki ekologiczne.
Cele szczegółowe:
- Uświadomienie uczniom, że mają wpływ na stan środowiska naturalnego w swoim miejscu zamieszkania.
- Podniesienie świadomości ekologicznej.
- Podjęcie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego .
- Wdrażanie nawyków sprzyjających zachowaniom proekologicznym.
- Wpajanie uczniom potrzeby ochrony środowiska naturalnego.
- Korzystania z różnych źródeł w celu wyszukania informacji na tematy proekologiczne.
- Zaznajomienie uczniów z podstawowymi zasadami ochrony środowiska.
- Poznanie metod walki ze śmieciami i ich segregacja.
- Uświadomienie uczniom znaczenia pojęcia ekologia.
- Rozbudzanie więzi emocjonalnej z przyrodą i wrażliwości na piękno ojczystego krajobrazu.
- Kształtowanie i poszerzanie wiedzy ekologicznej.
- Wyzwalanie aktywności i twórczości uczniów.
- Zwrócenie uwagi na pracę zindywidualizowaną.
- Praktyczne wykazanie się umiejętnościami w zakresie tworzenia produktów ekologicznych.
- Kształtowanie poczucia przynależności do kultury swojego regionu.
- Rozwijanie poczucia estetyki w związku z wykonaniem produktu ekologicznego.
- Rozbudzanie kreatywności i wyobraźni wśród uczniów.
- Rozwijanie pasji i zainteresowań przyrodą i jej ochroną oraz pozyskanie ciekawego spojrzenia na to co dzieje się w naszym środowisku.
- Kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania matematyki, informatyki, biologii, przyrody i chemii.
- Rozwijanie zdolności plastycznych.
- Przygotowanie do wykorzystywania i zdobywania wiedzy w warunkach zbliżonych do przyszłej pracy zawodowej.
- Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i nawiązywania kontaktów interpersonalnych.
- Przygotowanie do publicznych wystąpień i autoprezentacji.
- Podnoszenie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł.
- Wyrobienie w uczniach przekonania, że szkoła jest miejscem gdzie można jednocześnie uczyć się i bawić.
- Przypomnienie terminologii związanej z zasadami dobrego wychowania.
- Ćwiczenie umiejętności szybkiego podejmowania decyzji i uzasadniania własnych poglądów.
- Ćwiczenie umiejętności odróżniania i posługiwania się właściwym dla sytuacji rejestrem językowym.
- Ćwiczenie umiejętności poprawnego wysławiania się w języku ojczystym.
- Ćwiczenie umiejętności samooceny i oceny innych.
Metody:
- Prezentacja multimedialna.
- Prezentacja słowna.
- Stymulacja wizualna.
- „Burza mózgów”.
- Zajęcia warsztatowe.
- Praca w grupach.
- Dyskusja.
Kryteria oceny prac:
Prace będą oceniane według następujących kryteriów:
- pomysłowość i oryginalność wykonania,
- czytelność przekazu i jego wymowy edukacyjnej,
- estetyka,
- trafność odpowiedzi,
- terminowość.
Plan realizacji projekt:
Lp. | Zadania | Odpowiedzialny | Termin |
1. | Napisanie projektu ekologiczno - matematycznego i przedstawienie go do akceptacji Dyrektorowi Szkoły. | mgr Anna Maliszewska | Wrzesień 2020r. |
2. | Złożenie projektu do Urzędu Miasta Referat Ochrony Środowiska i Rolnictwa w Piotrkowie Tryb. w celu pozyskania funduszy na nagrody książkowe dla wszystkich uczestników konkursu. | Dyrektor Szkoły mgr Bogusław Łukaszewski, mgr Anna Maliszewska | Wrzesień 2020r. |
3. | Ogłoszenie projektu ekologiczno – matematycznego na ternie Szkoły. | mgr Anna Maliszewska | Październik 2020r. Zmiana terminu w związku z pandemią Grudzień 2020r. |
4. | Zgłaszanie się chętnych uczniów do konkursu i testu. | mgr Anna Maliszewska Uczniowie | Październik 2020r. Zmiana terminu w związku z pandemią Grudzień 2020r. |
5. | Przygotowywanie prezentacji multimedialnych przez zgłoszonych uczestników. | Uczniowie | Październik/ Listopad/ Grudzień 2020r. Zmiana terminu w związku z pandemią Grudzień 2020r./Styczeń 2021r./Luty 2021r. |
6. | Złożenie przez uczestników prac konkursowych do organizatorki (ostateczny termin). | mgr Anna Maliszewska Uczniowie | 21 grudnia 2020r. Zmiana terminu w związku z pandemią 26 Luty 2021r. |
7. | Przygotowywanie się uczniów do testu wiedzy. | Uczniowie | Styczeń/ Luty/ Marzec 2021r. Termin bez zmian. |
8. | Obrady jury - ocena prezentacji multimedialnych. | mgr Anna Maliszewska i inni nauczyciele - jury (powołani przez organizatorkę) | Styczeń 2021r. Zmiana terminu w związku z pandemią Marzec 2021r. |
9. | Przeprowadzenie testu wiedzy. | mgr Anna Maliszewska i inni nauczyciele - jury (powołani przez organizatorkę) | Marzec 2021r. |
10. | Ogłoszenie wyników projektu ekologiczno - matematycznego. | Dyrektor Szkoły mgr Bogusław Łukaszewski i mgr Anna Maliszewska | Marzec 2021r. Zmiana terminu w związku z pandemią Kwiecień 2021r. |
11. | Zorganizowanie wycieczki do Arboretum w Rogowie. | Dyrektor Szkoły mgr Bogusław Łukaszewski i mgr Anna Maliszewska i inni opiekunowie (powołani przez organizatorkę) | Październik 2020r. lub Kwiecień 2021r. |
12. | Zorganizowanie prelekcji dotyczącej ekologii w obliczu pandemii. | Prelegent/Prelegenci (zaproszony/zaproszeni przez organizatorkę) | Październik 2020r., lub Kwiecień 2021r. |
13. | Podsumowanie projektu i rozdanie nagród. | Dyrektor Szkoły mgr Bogusław Łukaszewski i mgr Anna Maliszewska i nauczyciele z jury (powołani przez organizatorkę). | Kwiecień 2021r. |