Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 1
im. rtm. Witolda Pileckiego w Piotrkowie Trybunalskim
Logo Piotrkowa Trybunalskiego

Projekt edukacyjny

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 2 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 2 =
logo_41
Projekt edukacyjny pt. Jesteśmy ekologiczni ale też matematyczni!
 
Projekt edukacyjny
pt.: „Jesteśmy ekologiczni ale też matematyczni!”
zorganizowany
w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1
w Piotrkowie Trybunalskim
w roku szkolnym 2020/2021.
 
Projekt składa się z:
  • Konkursu ekologiczno – matematycznego na prezentację multimedialną
pt.: „Jesteśmy ekologiczni ale też matematyczni!”,
  • Testu wiedzy ekologiczno – matematycznego
pt.: „Matematyka w ekologii”,
  • Zadania na zorganizowanie wycieczki edukacyjnej do Arboretum w Rogowie.
  • Prelekcji dotyczącej ekologii w obliczu pandemii.
 
Autor i organizator projektu: mgr Anna Maliszewska – nauczycielka matematyki w ZSP nr 1 w Piotrkowie Trybunalskim
Uczestnicy projektu: uczniowie ZSP nr 1 w Piotrkowie Trybunalskim.
Czas trwania projektu:  X 2020 r. – IV 2021 r.
Miejsce realizacji:
-  ZSP nr 1 w Piotrkowie Trybunalskim.
- Arboretum w Rogowie.
 
                W ostatnich latach dużo mówi się o potrzebie ochrony środowiska naturalnego, dlatego organizowane są liczne przedsięwzięcia przez instytucje lokalne, samorządowe lub wyższego szczebla w tym zakresie.
 
Bo Ziemia, na której żyjemy:
- jest jedyna,
- jest niepowtarzalna,
- jest ewenementem w otaczającym nas wszechświecie.
 
I dlatego trzeba o nią dbać.
 
                W ostatnich latach dużo mówi się też o potrzebie kształcenia zindywidualizowanego.
Ale indywidualizacja w nauczaniu matematyki ma miejsce głównie w dwóch typach lekcji: wprowadzającej i utrwalającej, a celem pracy zindywidualizowanej jest zachęcenie wszystkich uczniów do wysiłku intelektualnego w procesie rozwiązywania problemów. Indywidualizacje możemy stosować np. w zróżnicowanym zadawaniu pracy domowej czy podczas udziału w projektach opartych na zainteresowaniach uczniów.
Dlatego wychodząc naprzeciw tym dwóm zagadnieniom napisałam ten projekt, który łączy ekologię z matematyką i matematykę z ekologią oraz umożliwia uczniom pokazanie jakie mają zainteresowania, jakie mają pomysły, żeby zadbać o Ziemię, jak interpretują dane statystyczne dotyczące ekologii i jak je interpretować, aby polepszyć wyniki ekologiczne.
 
 
Cele szczegółowe:
  • Uświadomienie uczniom, że mają wpływ na stan środowiska naturalnego w swoim miejscu zamieszkania.
  • Podniesienie świadomości ekologicznej.
  • Podjęcie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego .
  • Wdrażanie nawyków sprzyjających zachowaniom proekologicznym.
  • Wpajanie uczniom potrzeby ochrony środowiska naturalnego.
  • Korzystania z różnych źródeł w celu wyszukania informacji na tematy proekologiczne.
  • Zaznajomienie uczniów  z podstawowymi zasadami ochrony środowiska.
  • Poznanie metod walki ze śmieciami i ich segregacja.
  • Uświadomienie uczniom znaczenia pojęcia ekologia.
  • Rozbudzanie więzi emocjonalnej z przyrodą i wrażliwości na piękno ojczystego krajobrazu.
  • Kształtowanie i poszerzanie wiedzy ekologicznej.
  • Wyzwalanie aktywności i twórczości uczniów.
  • Zwrócenie uwagi na pracę zindywidualizowaną.
  • Praktyczne wykazanie się umiejętnościami w zakresie tworzenia produktów ekologicznych.
  • Kształtowanie poczucia przynależności do kultury swojego regionu.
  • Rozwijanie poczucia estetyki w związku z wykonaniem produktu ekologicznego.
  • Rozbudzanie kreatywności i wyobraźni wśród uczniów.
  • Rozwijanie pasji i zainteresowań przyrodą i jej ochroną oraz pozyskanie ciekawego spojrzenia na to co dzieje się w  naszym środowisku.
  • Kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania matematyki, informatyki, biologii, przyrody i chemii.
  • Rozwijanie zdolności plastycznych.
  • Przygotowanie do wykorzystywania i zdobywania wiedzy w warunkach zbliżonych do przyszłej pracy zawodowej.
  • Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i nawiązywania kontaktów interpersonalnych.
  • Przygotowanie do publicznych wystąpień i  autoprezentacji.
  • Podnoszenie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł.
  • Wyrobienie w uczniach przekonania, że szkoła jest miejscem gdzie   można jednocześnie uczyć się i bawić.
  • Przypomnienie terminologii związanej z zasadami dobrego wychowania.
  • Ćwiczenie umiejętności szybkiego podejmowania decyzji i uzasadniania własnych poglądów.
  • Ćwiczenie umiejętności odróżniania i posługiwania się właściwym dla sytuacji rejestrem językowym.
  • Ćwiczenie umiejętności poprawnego wysławiania się w języku ojczystym.
  • Ćwiczenie umiejętności samooceny i oceny innych.
 
Metody:
  • Prezentacja multimedialna.
  • Prezentacja słowna.
  • Stymulacja wizualna.
  • „Burza mózgów”.
  • Zajęcia warsztatowe.
  • Praca w grupach.
  • Dyskusja.
 
Kryteria oceny prac:
 
Prace będą oceniane według następujących kryteriów:
  • pomysłowość i oryginalność wykonania,
  • czytelność przekazu i jego wymowy edukacyjnej,
  • estetyka,
  • trafność  odpowiedzi,
  •  terminowość.
 
Plan realizacji projekt:
 
 
Lp.
 
Zadania
 
 
 
Odpowiedzialny
 
Termin
1. Napisanie projektu
ekologiczno - matematycznego
i przedstawienie go do akceptacji Dyrektorowi Szkoły.
 
mgr Anna Maliszewska Wrzesień
2020r.
2. Złożenie projektu do Urzędu Miasta Referat Ochrony Środowiska i Rolnictwa
w Piotrkowie Tryb. w celu pozyskania funduszy na nagrody książkowe dla wszystkich uczestników konkursu.
 
Dyrektor Szkoły
mgr Bogusław Łukaszewski,
mgr Anna Maliszewska
Wrzesień
2020r.
3. Ogłoszenie projektu
ekologiczno – matematycznego na ternie Szkoły.
 
mgr Anna Maliszewska
 
Październik 2020r.
 
Zmiana terminu w związku z pandemią
Grudzień 2020r.
 
4.
 
 
Zgłaszanie się chętnych uczniów do konkursu i testu. mgr Anna Maliszewska
Uczniowie
 
Październik 2020r.
 
 
Zmiana terminu w związku z pandemią
Grudzień 2020r.
 
5. Przygotowywanie prezentacji multimedialnych przez zgłoszonych uczestników.
 
Uczniowie Październik/
Listopad/
Grudzień 2020r.
 
Zmiana terminu w związku z pandemią
Grudzień 2020r./Styczeń 2021r./Luty 2021r.
 
6. Złożenie przez uczestników prac konkursowych do organizatorki
(ostateczny termin).
 
mgr Anna Maliszewska
Uczniowie
21 grudnia 2020r.
 
Zmiana terminu w związku z pandemią
26 Luty 2021r.
 
 
 
7. Przygotowywanie się uczniów do testu wiedzy.
 
Uczniowie Styczeń/
Luty/
Marzec 2021r.
 
 
Termin bez zmian.
 
8. Obrady jury - ocena prezentacji multimedialnych.
 
mgr Anna Maliszewska
i inni nauczyciele - jury
(powołani przez organizatorkę)
 
Styczeń 2021r.
 
Zmiana terminu w związku z pandemią
Marzec 2021r.
 
9. Przeprowadzenie testu wiedzy. mgr Anna Maliszewska
i inni nauczyciele - jury
(powołani przez organizatorkę)
 
Marzec 2021r.
10. Ogłoszenie wyników projektu ekologiczno - matematycznego. Dyrektor Szkoły
mgr Bogusław Łukaszewski i
mgr Anna Maliszewska
 
Marzec 2021r.
 
 
Zmiana terminu w związku z pandemią
Kwiecień 2021r.
 
11. Zorganizowanie wycieczki
do Arboretum w Rogowie.
Dyrektor Szkoły
mgr Bogusław Łukaszewski i
mgr Anna Maliszewska
 i inni opiekunowie
(powołani przez organizatorkę)
 
Październik 2020r. lub Kwiecień 2021r.
12. Zorganizowanie prelekcji dotyczącej ekologii w obliczu pandemii. Prelegent/Prelegenci
(zaproszony/zaproszeni przez organizatorkę)
 
Październik 2020r., lub Kwiecień 2021r.
13. Podsumowanie projektu i rozdanie nagród. Dyrektor Szkoły
mgr Bogusław Łukaszewski i
mgr Anna Maliszewska i nauczyciele z
jury (powołani przez organizatorkę).
 
Kwiecień 2021r.
 
 
 

Załączniki artykułu

Regulamin konkursu ekologiczno (docx) 0.01mb, (Pobrań: 123)
Załącznik 1 (docx) 0.01mb, (Pobrań: 129)
powrót