Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 1
im. rtm. Witolda Pileckiego w Piotrkowie Trybunalskim
Logo Piotrkowa Trybunalskiego

Dzień Bezpiecznego Internetu z WODN Piotrkowie Trybunalskim.

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 3 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 3 =
bezpieczny-internet-tps-piotrkow
Dzień Bezpiecznego Internetu
Dzień Bezpiecznego Internetu – to święto obchodzone jest w całej Europie najczęściej w pierwszej połowie lutego lub przez cały luty - zostało ustanowione z inicjatywy Komisji Europejskiej w ramach programu "Safer Internet".
 
Celem tego święta jest - zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.
 
W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu organizowany jest przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę oraz NASK, odpowiedzialne za realizację programu "Safer Internet" w Polsce.

Co roku, organizatorzy zachęcają szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i prywatne osoby do realizowania przez cały luty lokalnych inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów.

Za początek sieci Internet można uznać koniec lat 60 XX wieku, natomiast do Polski zawitał on w latach 90. Od tej pory nastąpił ogromny rozwój tego źródła informacji bez którego w chwili obecnej niemalże nie jesteśmy w stanie się obejść.

Ze wzrostem popularności i dostępności oraz z uwagi na ogólnoświatowy zasięg tej bazy wiedzy należy zauważyć, iż może być to miejsce za pomocą którego dochodzi do nadużyć oraz przestępstw.
 
♦ Co zrobić aby dostęp do Internetu był bezpieczny:
  • Aktualizuj oprogramowanie systemowe (Windows, Linuks, iOS),
  • Stosuj silne hasła dostępu do systemu oraz sieci domowych,
  • Nie udostępniaj „sąsiadom” swojej sieci Internet (WiFi).
 
♦ Co zrobić, aby korzystanie z Internetu było bezpieczne:
  • Aktualizuj oprogramowanie antywirusowe,
  • Pamiętaj treści zamieszczone w sieci (zdjęcia, posty, komentarze) nigdy nie zostaną usunięte,
  • Nie otwieraj nieznanych załączników w wiadomościach e-mail,
  • Nie udostępniaj swoich danych w Internecie.
 
♦ Co zrobić aby dziecko było bezpieczne w sieci:
  • Rozważ zainstalowanie oprogramowania do kontroli rodzicielskiej,
  • Nie pozostawiaj dziecka samego w sieci – pokaż mu dobre strony Internetu, pokaż jak może rozwijać swoje pasje, ostrzeż o zagrożeniach które mogą z niego płynąć,
  • Jeśli masz wątpliwości możesz zgłosić je wyspecjalizowanym komórkom do Walki
z Cyberprzestępczością znajdującym się w Komendach Wojewódzkich Policji.
 
 
♦ Najczęstsze zagrożenia:
  • Złośliwe oprogramowanie.
     
Instalacja złośliwego oprogramowania może doprowadzić do przejęcia Twojego komputera przez Cyberprzestępców, a w efekcie może być narzędziem do popełniania przestępstw internetowych.
 
  • Hejt.
    Często wystawianie złych wręcz kompromitujących komentarzy to rozrywka dla młodego internauty. Niestety Hejt w sieci może być przyczyną samobójstwa.
 
  • Niebezpieczne gry.
    Bardzo często Internet dla dziecka to „wypełniacz” czasu, w którym znajdzie wiele wyzwań/zadań. Niektóre z nich, mogą doprowadzić do samookaleczenia lub śmierci.
 
  • Kontakt dziecka z treściami pornograficznymi (kontakt z pedofilami), uwodzenie w Internecie (child grooming).
    Działania podejmowane przez osoby w sieci w celu zaprzyjaźnienia się i nawiązania więzi emocjonalnej z dzieckiem, tak aby w późniejszym czasie zmniejszyć jego opory przed kontaktem w świecie rzeczywistym, który w efekcie może doprowadzić do seksualnego wykorzystania.
 
  • Materiały epatujące przemocą,
    W Internecie można znaleźć filmy/zdjęcia zawierające przemoc lub nawołujące do nienawiści. Młodzi ludzie mogą brać zły przykład z takich informacji i przenosić je do świata realnego.
 
  • Uzależnienie od Internetu.
    Gdy dziecko zbyt długo korzysta z Internetu, a pozbawienie go dostępu do sieci powoduje złość i rozdrażnienie może być to pierwsza oznaka uzależnienia. Warto wówczas nawiązać kontakt ze specjalistą zanim stracisz kontakt z dzieckiem.
 
  • Kontakt z internetowymi oszustami.
    W sieci Internet pojawiają się różnego rodzaju ogłoszenia część z nich to po prostu próba oszustwa. Pamiętaj, aby przed zakupem w sieci dokładnie zweryfikować sprzedawcę, można np. poczytać opinie o sklepie. Przy zakupie droższych rzeczy warto dołożyć parę złotych i dokonać zakupu za pobraniem. Wówczas przy odbiorze towaru, jeszcze przy dostawcy możesz otworzyć paczkę i sprawdzić czy towar jest zgodny z zamówieniem. Jeżeli nie masz prawo odmówić jego przyjęcia.
 
 
W tym roku nasza szkoła przyłączyła się do akcji organizowanej przez WODN w Piotrkowie Trybunalskim. Koordynatorką akcji w ZSP nr 1 była p. Anna Maliszewska – nauczycielka matematyki i konsultantka metodyczna w WODN w Piotrkowie Trybunalskim.
 
Wychowawcy i uczniowie, którzy przystąpili do akcji DBI:
 
  • Liceum Ogólnokształcące:
klasa 3A – wychowawca p. Anna Grześkiewicz
klasa 3B – wychowawca p. Małgorzata Siatkowska
klasa 1B - wychowawca p. Ewelina Nowaczyk
klasa 1C – wychowawca p. Monika Miara
 
  • Technikum:
4tb1 – wychowawca p. Anna Maliszewska
4ti2 – wychowawca p. Michał Szczepański
3tb1 – wychowawca p. Anna Rajkowska
3ti1 – wychowawca p. Wioletta Leśniewska
2tc2 - wychowawca p. Jolanta Janik
1tb1– wychowawca p. Ewelina Dobiech
1ti2 – wychowawca p. Elżbieta Szperna

Na lekcjach wychowawczych wykorzystano informacje udostępnione przez organizatora z ramienia WODN p. Katarzynę Harlejczyk oraz doradcę zawodowego z ZSP nr 1 – p. Małgorzatę Siatkowską.
 
https://view.genial.ly/601a6d281171e96d80dc2bdd/interactive-image-dbi-z-wodn-w-piotrkowie-trybunalskim
http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/bankowosc-elektroniczna/,
 
Zagadnienia omówione podczas zajęć:

1. Bezpieczeństwo konta internetowego:
- czy uczeń wie, jakie informacje o sobie udostępnia w Internecie min.: historia lokalizacji, historia wyszukiwania,
- czy sprawdza ustawienia swojego konta,
- czy zna zasady tworzenia bezpiecznego hasła,
- czy wie, co to jest Menedżer haseł Google.

2. Bezpieczne zakupy w Internecie:
- czy zna zasady bezpieczeństwa podczas zakupów w sieci,
- czy zapoznaje się z regulaminem sklepu internetowego.

3. Pomocne funkcje mojego telefonu:
- funkcje telefonu oraz aplikacje pomagające kontrolować ilość czasu spędzanego w sieci – uczniowie sprawdzali, ile godzin średnio spędzają w Internecie, ile powiadomień otrzymali danego dnia – rezultaty były zaskakujące dla wielu z nich,
- wyzwanie „Offlinechallenge” – pomysły młodzieży, jak można wykorzystać czas „bez Internetu”.

4. Omówienie pojęcia FOMO – ( uczniowie po raz pierwszy spotkali się z tą nazwą ), wpływ na relacje z rówieśnikami, w jakim stopniu mnie dotyczy.
 
5. Rozwiązanie pokoju zagadek „Bezpieczni w Internecie”.
 
6. Elektroniczna bankowość.

Wnioski:

- uczniowie znają zasady bezpieczeństwa w Internecie, jednak nie wszyscy ich przestrzegają,
- uczniowie wykazali się bardzo dużą wiedzą dotyczącą historii Internetu w Polsce i na świecie,
- uczniowie nie są świadomi, ile czasu dziennie pochłania im Internet,
- uczniowie znają aplikacje pomocne w kontrolowaniu czasu spędzanego w sieci,
- uczniowie przyznają, że duża ilość czasu spędzanego w Internecie powoduje trudności w relacjach międzyludzkim w „realnym życiu” (np.: nieśmiałość w nawiązywaniu znajomości),
- uczniowie przyznają, że FOMO w pewnym stopniu dotyczy również ich,
- uczniowie wykazali się sporo wiedzą z zakresu bankowości elektronicznej,
- uczniowie znają zarówno wady, jaki i zalety takiej formy bankowości, a także wiedzą, jak bezpiecznie z niej korzystaj,
- uczniowie potrafią rozpoznać próby phishingu, choć osobiście nie mieli z nim styczności.

Młodzież bardzo chętnie i czynnie uczestniczyła w tej akcji, włączając się w dyskusję na temat bezpieczeństwa w Internecie, a największą satysfakcję sprawiło im rozwiązanie pokoju zagadek oraz udział w wyzwaniu #offlinechallenge, polegającej na odłączeniu się od sieci na 48 h.


Bardzo dziękujemy za materiał przygotowany przez pracowników WODN, który jest bardzo obszerny, ciekawy, różnorodny i z pewnością posłuży jeszcze podczas kolejnych lekcji związanych z bezpieczeństwem w sieci.
 
 
 
Koordynator akcji:
Anna Maliszewska

 



 
 
 
 



 
 
 
 
powrót