
W dniach od 17 listopada do 1 grudnia 2017 roku przeprowadzona została w V Liceum Ogólnokształcącym im. rtm. Witolda Pileckiego zewnętrzna ewaluacja problemowa,
obejmująca dwa wymagania:
1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
2. Zarządzanie szkołą lub placówka służy jej rozwojowi.
1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
2. Zarządzanie szkołą lub placówka służy jej rozwojowi.
Badanie przeprowadzone zostało przez zespół wizytatorów panią Danutę Zakrzewską i panią Beatę Szarlej. Raport sporządzany został na podstawie zebranych i przeanalizowanych w procesie ewaluacji zewnętrznej informacji na temat wartości działań podejmowanych przez szkołę w zakresie wyżej wymienionych wymagań. Wstępne wyniki i wnioski ewaluacji dogłębnie i rzeczowo przedstawione zostały Radzie Pedagogicznej w dniu 12 grudnia 2017 roku. W związku z zakończeniem zewnętrznej ewaluacji i przysłanego raportu w dniu 19 grudnia 2017 roku przez Kuratorium Oświaty w Łodzi, Dyrekcja V Liceum Ogólnokształcącego im. rtm. Witolda Pileckiego na najbliższym posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 22 stycznia 2018 roku zapozna nauczycieli ze szczegółowymi wynikami i wnioskami z ewaluacji zewnętrznej, uwzględniającymi zalecenia do dalszej pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły.
Do najważniejszych wniosków wpływających na doskonalenie pracy edukacyjnej szkoły zawartych w raporcie z ewaluacji problemowej należą: większe motywowanie i wpieranie uczniów w procesie edukacyjnym, wpływanie uczniów na sposób organizowania i przebiegu procesu uczenia się oraz ich większe partycypowanie, stosowanie przez nauczycieli większej różnorodności metod pracy uwarunkowanych zróżnicowanymi preferencjami i potrzebami edukacyjnymi uczniów, dalsze motywowanie młodzieży do aktywnego uczenia się i wpierania ich w trudnych sytuacjach, przykładanie większego nacisku na kształtowanie u uczniów umiejętności uczenia się, dalsze podejmowanie działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i pracownikom oraz dalsze pozyskiwanie do współpracy przedstawicieli instytucji zewnętrznych. Wszystkie wyżej wymienione wnioski uwzględnione zostaną do realizacji w planie nadzoru pedagogicznego w II półroczu roku szkolnego 2017/2018.
Wyniki zaprezentowanego raportu są podstawą oceny jakości pracy szkoły, potencjału działalności zespołowej nauczycieli, aktywności uczniów, współpracy z lokalnym środowiskiem. Główną wartością raportu z punktu widzenia identyfikacji potrzeb szkoły jest to, że zawiera on opinie szerokiego grona osób: nauczycieli, rodziców, dyrekcji, uczniów, pracowników niepedagogicznych, przedstawicieli organu prowadzącego, na temat wielu aspektów pracy V Liceum Ogólnokształcącego im. rtm. Witolda Pileckiego. Wyniki raportu stanowią impuls do rozwijania dalszych, twórczych działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, służących podniesieniu efektywności pracy szkoły. Opracowany raport został zamieszczony na stronie internetowej szkoły w zakładkach: informacje dla rodziców i dokumentacja szkolna.