Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 1
im. rtm. Witolda Pileckiego w Piotrkowie Trybunalskim
Logo Piotrkowa Trybunalskiego

Podsumowanie projektu edukacyjnego na prezentację multimedialną

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 3 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 3 =
Z1 (1)
Podsumowanie projektu edukacyjnego na prezentację multimedialną pt.: Jesteśmy ekologiczni, ale też matematyczni!
Podsumowanie projektu edukacyjnego na prezentację multimedialną pt.: „Jesteśmy ekologiczni, ale też matematyczni!”
 
 22 kwietnia przypada Światowy Dzień Ziemi - jest to największe na świecie święto ekologiczne, obchodzone od 1970 r. 

Jako pierwszy z ideą Dnia Ziemi wystąpił John McConnell na konferencji UNESCO, dotyczącej środowiska naturalnego w 1969 r. 

W Polsce obchody Dnia Ziemi zostały zapoczątkowane w 1990 r.
Celem święta jest promowanie proekologicznych postaw w społeczeństwie oraz budowanie wspólnej odpowiedzialności za Ziemię. To największe ekologiczne święto obchodzone jest obecnie w 192 krajach. 

Z racji tego, że w ostatnich latach dużo mówi się o potrzebie ochrony środowiska naturalnego - bo Ziemia, na której żyjemy: jest jedyna, niepowtarzalna, jest ewenementem w otaczającym nas wszechświecie i trzeba o nią dbać. 

W ostatnich latach dużo mówi się też o potrzebie kształcenia zindywidualizowanego. Ale indywidualizacja w nauczaniu matematyki ma miejsce głównie w dwóch typach lekcji: wprowadzającej i utrwalającej, a celem pracy zindywidualizowanej jest zachęcenie wszystkich uczniów do wysiłku intelektualnego w procesie rozwiązywania problemów w sposób twórczy np., podczas udziału w projekcie opartym na ich zainteresowaniach.

Dlatego wychodząc naprzeciw tym dwóm zagadnieniom nauczycielka matematyki p. Anna Maliszewska napisała projekt edukacyjny, który łączy ekologię z matematyką i matematykę z ekologią oraz umożliwia uczniom pokazanie jakie mają zainteresowania, jakie mają pomysły na kwestie związane z ochroną Ziemi i jak interpretują dane statystyczne dotyczące ekologii i jak wyciągnięte wnioski wdrożyć w życie, aby polepszyć wyniki ekologiczne.
 
Cele szczegółowe projektu:
  • Uświadomienie uczniom, że mają wpływ na stan środowiska naturalnego w swoim miejscu zamieszkania. 
  • Podniesienie świadomości ekologicznej.
  • Podjęcie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego .
  • Wdrażanie nawyków sprzyjających zachowaniom proekologicznym. 
  • Wpajanie uczniom potrzeby ochrony środowiska naturalnego. 
  • Korzystania z różnych źródeł w celu wyszukania informacji na tematy proekologiczne.
  • Zaznajomienie uczniów  z podstawowymi zasadami ochrony środowiska. 
  • Poznanie metod walki ze śmieciami i ich segregacja. 
  • Uświadomienie uczniom znaczenia pojęcia ekologia. 
  • Rozbudzanie więzi emocjonalnej z przyrodą i wrażliwości na piękno ojczystego krajobrazu.
  • Kształtowanie i poszerzanie wiedzy ekologicznej.
  • Wyzwalanie aktywności i twórczości uczniów.
  • Zwrócenie uwagi na pracę zindywidualizowaną.
  • Praktyczne wykazanie się umiejętnościami w zakresie tworzenia produktów ekologicznych.
  • Kształtowanie poczucia przynależności do kultury swojego regionu.
  • Rozwijanie poczucia estetyki w związku z wykonaniem produktu ekologicznego.
  • Rozbudzanie kreatywności i wyobraźni wśród uczniów.
  • Rozwijanie pasji i zainteresowań przyrodą i jej ochroną oraz pozyskanie ciekawego spojrzenia na to co dzieje się w  naszym środowisku.
  • Kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania matematyki, informatyki, biologii, przyrody i chemii. 
  • Rozwijanie zdolności plastycznych.
  • Przygotowanie do wykorzystywania i zdobywania wiedzy w warunkach zbliżonych do przyszłej pracy zawodowej.
  • Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i nawiązywania kontaktów interpersonalnych.
  • Przygotowanie do publicznych wystąpień i  autoprezentacji.
  • Podnoszenie umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł.
  • Wyrobienie w uczniach przekonania, że szkoła jest miejscem gdzie   można jednocześnie uczyć się i bawić.
  • Przypomnienie terminologii związanej z zasadami dobrego wychowania.
  • Ćwiczenie umiejętności szybkiego podejmowania decyzji i uzasadniania własnych poglądów.
  • Ćwiczenie umiejętności odróżniania i posługiwania się właściwym dla sytuacji rejestrem językowym.
  • Ćwiczenie umiejętności poprawnego wysławiania się w języku ojczystym.
  • Ćwiczenie umiejętności samooceny i oceny innych.
 
W projekcie edukacyjnym wzięli udział uczniowie z klas:

4 tb1 – Magda Maciak,
2 tb3 – Adam Gątkowski i Mateusz Stańczyk,
2 C1 – Wojciech Zasada,
1 tb2 – Jakub Kłucjasz,
1 ta – Mateusz Malarz.
 
W/w osoby otrzymały ocenę celującą cząstkową za aktywność z matematyki oraz nagrody książkowe o tematyce przyrodniczej – ufundowane przez Urząd Miasta Referat Ochrony Środowiska. 

Dziękuję bardzo Magdzie, Adamowi, Wojtkowi, Kubie i Mateuszom :-) za zaangażowanie i gratuluję pomysłowości oraz nagród!!

Zachęcam wszystkich do zapoznania się z przygotowanymi prezentacjami, gdyż poruszają one bardzo ciekawe tematy i zagadnienia o tematyce ekologicznej oraz dają do myślenia co do dalszego naszego funkcjonowania na Ziemi.

Zachęcam też do udziału w teście ekologiczno – matematycznym pt.: „Matematyka w ekologii” – na zgłoszenia czekam do końca kwietnia, a termin testu online – koniec maja.

 
Gorąco polecam!!
 Anna Maliszewska

Załączniki artykułu

Prezentacja (1) (odp) 1.54mb, (Pobrań: 178)
Prezentacja3 (pdf) 0.98mb, (Pobrań: 135)
Reaktor_atomowy_CANDU (pptx) 3.28mb, (Pobrań: 312)
Jestesmy-ekologiczni (ppt) 0.33mb, (Pobrań: 104)
powrót