

Projekt nr 2024-1-PL01-KA121-VET-000202977 w ramach akredytacji nr 2020-1-PL01-KA120-VET-000096434
W maju 2025 roku grupa siedemnastu uczniów oraz dwie uczennice Technikum Mechaniczno-Elektrycznego działającego w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Piotrkowie Trybunalskim realizowała zagraniczne praktyki zawodowe w miejscowości Rethymno na greckiej wyspie Kreta. Uczniowie reprezentowali różne specjalizacje: 6 techników informatyków, 6 techników mechatroników, 3 techników elektryków, 2 techników elektroników oraz 2 techników robotyków. W projekcie uczestniczyły także dwie nauczycielki pełniące rolę opiekunek grupy.
Praktyki dla techników informatyków odbywały się w Bibliotece Uniwersytetu Kreteńskiego. Do ich głównych obowiązków należały: digitalizacja zbiorów bibliotecznych, tworzenie projektów 3D, aktualizacja oprogramowania, nadzór nad sprzętem sieciowym, montaż i unowocześnianie stanowisk komputerowych, a także konfigurowanie i zabezpieczanie systemów operacyjnych.
Technicy mechatronicy zdobywali doświadczenie w lokalnym warsztacie samochodowym. Pracując w systemie zmianowym zajmowali się diagnozowaniem i usuwaniem usterek w układach mechanicznych, mechatronicznych i elektrycznych, sporządzaniem dokumentacji technicznej, pomiarami części maszyn oraz konserwacją komponentów mechatronicznych.
Zadania techników elektryków obejmowały wykonywanie pomiarów instalacji elektrycznych, analizę i usuwanie awarii w maszynach, montaż i uruchamianie urządzeń, kontrolę natężenia światła, wymianę osprzętu elektrycznego oraz dobór zabezpieczeń dla domowych instalacji elektrycznych.
Technicy elektronicy zajmowali się montażem i testowaniem urządzeń elektronicznych, diagnozowaniem usterek, wymianą uszkodzonych elementów i podzespołów, a także wykonywaniem połączeń elektrycznych i mechanicznych w instalacjach.
Technicy robotycy realizowali prace związane z montażem i demontażem komponentów elektronicznych, elektropneumatycznych oraz elektrohydraulicznych, monitorowali systemy alarmowe, programowali zabezpieczenia i sterowniki odpowiedzialne za funkcjonowanie systemów ochrony.
Oprócz zdobywania umiejętności zawodowych, uczniowie rozwijali cechy ważne w pracy technika, takie jak dokładność, spostrzegawczość, systematyczność czy wyobraźnia przestrzenna. Praktyki przyczyniły się również do znacznego wzrostu kompetencji językowych – uczniowie porozumiewali się w języku angielskim w środowisku pracy oraz poznali podstawowe zwroty w języku greckim, poszerzając specjalistyczne słownictwo z zakresu swojej branży. Codzienne stosowanie języka obcego zwiększyło motywację do jego dalszej nauki, a kontakt z inną kulturą pozwolił uczestnikom na rozwój kompetencji interpersonalnych – takich jak pewność siebie, umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność, zarządzanie czasem, kreatywność, samodzielność czy radzenie sobie ze stresem. Praktyczne umiejętności życiowe, takie jak gotowanie, robienie zakupów czy zarządzanie budżetem, stanowiły cenny trening przed dorosłością.
Podczas pobytu na Krecie młodzież realizowała również bogaty program kulturowy. Codziennie odkrywali historyczne atrakcje Rethymno – zwiedzili m.in. Fortezzę, port wenecki, Fontannę Rimondi, Muzeum Archeologiczne oraz spacerowali malowniczymi uliczkami starego miasta. Dużym zainteresowaniem cieszyła się gra miejska przygotowana przez opiekunki – pozwoliła ona uczestnikom lepiej poznać topografię miasta, nawiązać rozmowy z mieszkańcami i poszerzyć swoje horyzonty kulturowe.
Organizacja przyjmująca ECTE przygotowała wyjazdy do Matali i na lagunę Elafonisi. Uczestnicy wzięli też udział w wycieczkach zorganizowanych przez opiekunki: uczestniczyli w pieszej wyprawie przez Wąwóz Mili oraz zwiedzili południowe wybrzeże wyspy: plaże Preveli, Damnoni, wąwóz Kourtaliotis, kurort Plakias. Wycieczki pozwoliły uczniom doświadczyć niezwykłego bogactwa przyrodniczego i kulturowego Grecji.
Na zakończenie, po dokonaniu ewaluacji, uczestnicy otrzymali certyfikaty potwierdzające odbycie praktyk oraz realizację założonych celów projektu.
Relację z praktyk można zobaczyć również na stronie Facebook: https://www.facebook.com/groups/1043320364364475/
Publikacja wyraża jedynie opinię autora. Komisja nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie w jakikolwiek sposób zawartych w nich informacji.