
W ocenie uczniów-uczestników projektu- pobyt na stażu zagranicznym wpłynął pozytywnie na dalszą ścieżkę kształcenia zawodowego.

Publikacja sfinansowana z funduszy Komisji Europejskiej w ramach Programu Erasmus+. Publikacja została zrealizowana przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.
PUBLIKACJA BEZPŁATNA
PUBLIKACJA BEZPŁATNA
Poprzez zagraniczną praktykę uczniowie zdobyli doświadczenie zawodowe, które w dużym stopniu ułatwi im znalezienie atrakcyjnej pracy w Polsce i za granicą. Dzięki mobilności zwiększyła się znajomość języka angielskiego, języka niemieckiego zauważono wzrost wiedzy i kompetencji zawodowych, wiedzy na temat kultury i tradycji Niemiec, tolerancji i otwartości międzynarodowej, umiejętności organizacyjnych, interpersonalnych, społecznych i osobistych. Projekt pod nazwą ,,Technika, praktyka, DOŚWIADCZENIE” był niesamowitym przeżyciem i doświadczeniem dla wszystkich uczestników, stał się szansą na zdobycie wiedzy i umiejętności językowych, kulturowych oraz możliwością uzyskania atrakcyjnej pracy w dalszej przyszłości zawodowej, bowiem uczniowie mieli możliwość zapoznania się z technikami i metodami nauczania w przedsiębiorstwach niemieckich.
Kolejnym kluczowym aspektem mobilności było nabycie istotnych kwalifikacji zawodowych, wzrost pewności siebie, poczucie własnej wartości. Miesięczny staż w Niemczech wpłynął pozytywnie na kształtowanie postawy młodego człowieka, w tym na podejmowane zadania wymagające większej odpowiedzialności. W tym celu podjęto we wrześniu i październiku szereg działań upowszechniających propagowanie rezultatów projektu. Pierwszym z nich były bieżące informacje zamieszczone na stronie internetowej szkoły zsp1.piotrkow.pl i w zakładce Erasmus+. Dotyczyły one wszelkich działań podjętych w zakresie przygotowania uczniów do mobilności zagranicznej i samego pobytu w Schkeuditz oraz akcji promujących projekt w szkole, w mediach. Kolejnym elementem upowszechniającym ideę projektu była założona strona facebook,com. Erasmus+, na której zamieszczane były aktualne informacje z pobytu w Niemczech.
Kolejnym kluczowym aspektem mobilności było nabycie istotnych kwalifikacji zawodowych, wzrost pewności siebie, poczucie własnej wartości. Miesięczny staż w Niemczech wpłynął pozytywnie na kształtowanie postawy młodego człowieka, w tym na podejmowane zadania wymagające większej odpowiedzialności. W tym celu podjęto we wrześniu i październiku szereg działań upowszechniających propagowanie rezultatów projektu. Pierwszym z nich były bieżące informacje zamieszczone na stronie internetowej szkoły zsp1.piotrkow.pl i w zakładce Erasmus+. Dotyczyły one wszelkich działań podjętych w zakresie przygotowania uczniów do mobilności zagranicznej i samego pobytu w Schkeuditz oraz akcji promujących projekt w szkole, w mediach. Kolejnym elementem upowszechniającym ideę projektu była założona strona facebook,com. Erasmus+, na której zamieszczane były aktualne informacje z pobytu w Niemczech.
Relacja z samego stażu opublikowana została w prasie lokalnej 30 czerwca w Dzienniku Łódzkim w Tygodniku 7 dni oraz na stronie internetowej Tytuł artykułu ,,Uczniowie Tepeesu wrócili ze stażu w Niemczech. Uczyli się i zwiedzali”. Przygotowane zostały także 2 wystawki szkolne pn. ,,Erasmus+ 2016/2017” z pobytu stażu zagranicznego na której zamieszczono szczegółowe sprawozdania uczniów i opiekunów oraz zdjęcia z mobilności zagranicznej. Kolejnym działaniem promującym projekt była gazetka szkolna przygotowana przez informatyków, uczestników projektu, w której wyszczególnione zostały umiejętności zdobyte przez mechatroników, elektryków, elektroników i informatyków oraz podkreślone zostały zalety pobytu zagranicznego pod tytułem ,, Dlaczego warto?
W kolejnej prasie lokalnej w Tygodniku Trybunalskim ukazał się artykuł pt. ,, Uczniowie z ZSP nr 1 na stażu w Niemczech” w którym szczegółowo przedstawione zostało sprawozdanie z mobilności stażu. Następnym działaniem upowszechniającym projekt były relacje uczniów z pobytu zaprezentowane w 18 klasach Technikum Mechaniczno-Elektrycznego. Uczniowie wybranych zawodów przedstawili swoje wrażenia z pobytu i zachęcali kolegów i koleżanki w przyszłości do udziału w stażu zagranicznym. Również na posiedzeniu Rady Pedagogicznej i szkolnym zebraniu Rady Rodziców uczniowie przygotowali prezentację multimedialną, uatrakcyjnioną zdjęciami i filmem z odbytego stażu zagranicznego w czerwcu. Na spotkaniach odpowiadali rzeczowo na pytania uczniów, rodziców i nauczycieli. Swoimi wrażeniami uczniowie mogli podzielić się także przed dziennikarzami Telewizji Piotrkowskiej, udzielając wywiadu i podczas samej prezentacji w jednej z klas. Relację emitowano w Informacjach Piotrkowskich.
Kolejny artykuł ukazał się również w Dzienniku Łódzkim pt.,, Praktyka czyni technika”, poprzedzony wywiadem z uczniem klasy 4tb- Damianem Kowalskim i jedną z opiekunek p. Jolantą Zielonką. Dodatkowo działania udokumentowane zostały w kronice szkolnej Zespołu Szkól Ponadgimnazjalnych nr 1. Stworzono także foldery zdjęć z mobilności od przygotowań do wyjazdu po upowszechnianie projektu.
W podsumowaniu wyników ewaluacji mobilności warto zacytować opinie uczniów: dlaczego warto było uczestniczyć w projekcie Erasmus+?
- ,, Erasmus był prawdziwą szkołą życia, uczył radzenia sobie w obcym kraju, w nowych warunkach, stanowił świetną okazję do tego, aby zacząć odważniej patrzeć w przyszłość i podejmować twórczo decyzje”.
- ,,Uczestnictwo w stażu zagranicznym jest mile widziane w życiorysie i cenione przez pracodawców, stanowi dobrą inwestycję w dalszej ścieżce zawodowej”.
- ,,Uczestnictwo w Erasmusie dało szansę na zdobycie nowej wiedzy, doświadczenia zawodowego, poznanie nowych metod i form pracy, umiejętność posługiwania się językiem obcym” .
- ,, Wyjazd na staż zagraniczny był szansą na podróżowanie pociągiem, na zwiedzanie kraju, poznanie najważniejszych jego zabytków w Lipsku, Dreźnie, Berlinie, Halle”.
- ,, Dzięki pobytowi zagranicznemu zwiększyły się umiejętności adaptacyjne, poznaliśmy swoje słabe i mocne strony, staliśmy się otwarci , tolerancyjni na obce kultury”.
- ,, Wyjazd był nie tylko okazją do zdobycia kwalifikacji zawodowych, poznania kultury i historii Niemiec, ale również zawiązania przyjaźni m.in. z Hiszpanami, polska grupą z Krosna, Rzeszowa, Radomska, Zabrza”.
Projekt w dużym stopniu wpłynął na podwyższenie jakości działań dydaktyczno-wychowawczych szkoły i zwiększył kompetencje w obszarze zarządzania projektami. Potwierdzeniem tego jest realizowany w ramach praktyk zawodowych kolejny wyjazd, tym razem do Włoch w lipcu 2018 roku.
Red. Jolanta Zielonka